Uhensigtsmæssigt at udenlandske affaldsenergianlæg undgår kvotesektor

Høringssvar

Ifølge EU-kommissionens klimaudspil ’Fit for 55’ skal affaldsenergianlæg i EU fortsat stå uden for CO2-kvotesektoren. Uhensigtsmæssigt, mener Brancheforeningen Cirkulær – danske affaldsenergianlæg er som nogle af de eneste i EU en del af CO2-kvotesystemet, og det giver konkurrencemæssige udfordringer.

affaldsenergi og kran

Som nogle af de eneste i EU er danske affaldsenergianlæg omfattet af CO2-kvotesystemet. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Danmark har som et af de eneste lande i EU besluttet, at danske affaldsenergianlæg er en del af CO2-kvotesystemet – mens anlæg i stort set alle andre EU-lande undgår at betale for CO2-kvoter.

Sådan har det været i mange år, og det ser ud til at fortsætte.

EU-Kommissionen har i sit klimaudspil ’Fit for 55’ lagt op til, at affaldsenergianlæg i EU fortsat som udgangspunkt kan slippe for CO2-kvotesystemet.

Dermed stiller det fortsat danske affaldsenergianlæg ugunstigt i konkurrencen med udenlandske anlæg. Det mener Brancheforeningen Cirkulær i et foreløbigt høringssvar til EU-kommissionens udspil.

Problematikken står til at blive forstærket yderligere, når dansk affaldsenergi på et tidspunkt konkurrenceudsættes som følge af sidste års politiske aftale om en klimaplan for affaldssektoren.