Vigtigt at CO2-afgift understøtter etablering af CO2-fangst

Modellerne for en CO2-afgift fra regeringens ekspertgruppe risikerer at være for lave, hvis de også skal understøtte etablering af CO2-fangst fra affaldsenergianlæg, mener Brancheforeningen Cirkulær.

affaldsenergi og kran

Ekspertgruppen for en grøn skattereform peger på, at f.eks. affaldsenergianlæg skal kunne modtage betaling for biogen CO2, der indfanges. Det er positivt, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Ekspertgruppen for en grøn skattereform har i dag præsenteret tre forskellige modeller for, hvordan en CO2-afgift i Danmark kan indrettes.

Det er afgørende at en dansk CO2-afgift tilskynder etablering af CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Og i det perspektiv er afgiftsniveauet i de tre modeller umiddelbart i den lave ende, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Vi kunne godt ønske os et lidt højere niveau, fordi en CO2-afgift har en vigtig opgave i økonomisk at skabe incitamenter for CO2-fangst. Det er helt afgørende, at de to ting kobles – ikke mindst på affaldsenergiområdet,” mener Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Omvendt er det positivt, at ekspertgruppen i to af tre modeller peger på, at indfanger man biogent C02, skal man modtage betaling fra staten svarende til CO2-afgiften.

Cirka 60 pct. af det affald, der i dag energiudnyttes på danske affaldsenergianlæg, er biogent, f.eks. træaffald og groft have-parkaffald, fejl-sorteret madaffald samt snavset pap og papir.

Og selvom kommuner og affaldsselskaber har sat mange initiativer i gang for at reducere restaffaldsmængderne, så ser vi stadig ind i en fremtid med store mængder affald fra virksomheder, byggesektoren og husholdninger, der hverken kan genbruges eller genanvendes. Det kan affaldsenergianlæggene ikke bare sige nej til at modtage, da de hver eneste dag løser en kritisk miljøopgave.

”Alle aktører på området – ikke mindst regeringen selv og Klimarådet – peger på, at der skal etableres CO2-fangst fra affaldsenergianlæg, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at nå Danmarks klimamål. Det er positivt, at ekspertgruppens arbejde peger i samme retning," siger Jens Bomann Christensen.