Er indsamling en affaldsydelse

Temadag om selskabsgørelse

Temadag

Temadag om selskabsgørelse holdes på Comwell Middelfart den 24. januar 2023.

Den 30. august 2022 blev der indgået en politisk aftale, der betyder, at kommunernes levering af affaldsydelser skal selskabsgøres.

Aftalens konsekvenser

Det er fortsat uklart, hvilke konsekvenser aftalen præcist vil få, da Energistyrelsen endnu ikke har defineret, hvad en affaldsydelse er. Hvordan man præcist vil skabe gennemsigtighed ved at adskille myndighed og drift, og hvad adskillelsen betyder i praksis, er lige så uklart. Og hvad betyder det egentligt at selskabsgøre en ”affaldsydelse”? Alt det og mere til vil vi gerne bringe lidt klarhed over på temadagen.

Program

På temadagen vil der være oplæg fra Energistyrelsen, Anders Christiansen (KL), Jacob Brandt (Codex Advokater), Christian Udby (direktør for Sønderborg Forsyning, A/S), Jørgen Chris Madsen (områdechef i Ressource og Genbrug, Vejle Kommune), Lene van der Raad (chef for genbrug i Kredsløb, A/S), Jacob H. Simonsen (direktør for ARC, I/S) og Henrik Friis (direktør i Brancheforeningen Cirkulær).

Der vil blive redegjort for aftalen og dens betydning. Vi skal se på juraen omkring myndighed, drift og selskaber. KL kommer med en ejervinkel, og foreningens medlemmer vil dele erfaringer med selskabsgørelse, og de overvejelser man kan gøre sig i den forbindelse. Der vil også blive god tid og muligheder for at udveksle erfaringer og stille spørgsmål.

Det fulde program findes til højre på siden.

Ro på

Vi vil generelt opfordre til, at man som kommune afventer den konkrete udmøntning af den politiske aftale, inden man sætter for store skib i søen i relation til selskabsgørelse af nogle "affaldsydelser", som vi ikke kender omfanget og indholdet af.

Men derfor skal man stadig begynde at overveje, hvordan man vil gribe et kommende krav om selskabsgørelse an - såvel strategisk som praktisk. Med temadagen håber vi at kunne hjælpe jer med det.

Målgruppen for temadagen

Medlemmer af kommuner og affaldsselskabers bestyrelser og udvalg samt ledere i medlemskredsen, men andre interesseret er naturligvis velkomne.

Tid og sted:
24. januar 2023 fra 10.00-15.00 på Comwell Middelfart

Pris:
950 kroner ekskl. moms for medlemmer.
2.450 kroner ekskl. moms for ikke-medlemmer.

Tilmeldingsfrist:
Tirsdag den 17. januar 2023.

Tilmeldinger er bindende efter den 16. december 2022.

Niels Remtoft
7231 2073