Ærgerligt at CO2-fangst-udbud forbigår Vestforbrænding

Det er ærgerligt, at statens første udbud om støtte til CO2-fangst går til Ørsted fremfor Vestforbrænding. Der er større perspektiver i at indfange CO2 fra forbrænding af affald, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Vestforbrænding

Vestforbrænding var prækvalificeret i udbuddet om støtte til CO2-fangst. Foto: Vestforbrænding.

Danmark og Europa kommer til at have restaffald, der ikke kan genanvendes eller genbruges, i årtier endnu – og derfor er det ærgerligt, at statens første udbud om støtte til etablering af CO2-fangst går til Ørsted og ikke Vestforbrænding.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær, efter Energistyrelsen i dag har offentliggjort vinderen af CCUS-støttepuljen.

”Vi ærgrer os over, at Vestforbrænding misser muligheden for støtte i denne omgang, men det er positivt, at Vestforbrænding fortsætter med at arbejde for CO2-fangst. Projektet er særligt elegant, fordi der arbejdes med etablering af rør- og lagringsinfrastruktur, som andre store CO2-udledere kan koble sig på,” mener Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

I hele affaldsforbrændingssektoren arbejdes der generelt intensivt med planer om at etablere CO2-fangst i erkendelse af, at sektoren er en stor CO2-udleder og samtidig ikke bare kan slukke for ovnene – idet restaffald desværre ikke forsvinder af den grund.

Dog mangler der de rette politiske rammer om CO2-fangst for kommunale affaldsforbrændingsanlæg, ligesom statens trusler om ukendt regulering i fremtiden, hvis den varslede konkurrenceudsættelse slår fejl, er en hæmsko for store investeringer i f.eks. CO2-fangst.

Samtidig undrer det Brancheforeningen Cirkulær, at staten prioriterer CO2-fangst fra afbrænding af biomasse.

En lang række aktører – lige fra grønne ngo’er til Concito og ikke mindst Klimarådet – har advaret om dette, og i stedet peget på affaldsforbrænding som oplagte punktkilder at etablere CO2-fangst på.

”Danmark og EU vil de næste mange år stadig have enorme mængder have restaffald, der ikke kan genanvendes – og som derfor mere hensigtsmæssigt bør energiudnyttes. Hvert år smides der 150 mio. tons husholdnings- og erhvervsaffald på lossepladser i EU, og vi døjer f.eks. fortsat med ikke-genanvendelige emballager og kompositmaterialer,” mener Jens Bomann Christensen.

Ikke mindst Klimarådet er generelt bekymret over Danmarks høje forbrug af biomasse til energiformål, og peger på risikoen for knaphed på bioressourcer.