Afgifter spænder ben for ressourcerne i jord

Pressemeddelelse

Der er væsentlige miljø- og ressourcemæssige gevinster at hente ved at genanvende den lettere forurenede jord på landets deponeringsanlæg og den rene jord udenfor. Den nuværende afgiftsstruktur på området fjerner incitamentet og det store potentiale i at genanvende og udnytte jord som ressource.

Deponi

Mindst 220.000 tons lettere forurenet jord kan årligt undgås i det åbne landskab og i stedet blive genanvendt uden en risiko for miljøet på danske affaldsdeponier. Det kræver dog at afgifterne på deponeringsområdet ændres, så de i højere grad understøtter visionerne om mere genanvendelse i regeringens Ressourceplan for affaldshåndtering 2013-18.

En justering af afgiftsreglerne vil kort sagt understøtte affaldshierarkiet, hvilket ikke er tilfældet i dag, hvor ren jord fortrænger anvendelsen af lettere forurenet jord på deponeringsanlæg.

”Vi må ikke gå glip af det store ressourcepotentiale, der i dag ligger i den rene jord, som anvendes på deponierne som driftsmiddel. Vi skal kort sagt hente dobbeltgevinsten i, at vi kan få ren jord ud af deponierne til genanvendelse, samtidig med at vi sender lettere forurenet jord den anden vej til genanvendelse”, siger direktør i Brancheforeningen Cirkulær, Jacob Hartvig Simonsen.

Derfor har Brancheforeningen Cirkulær kontaktet både miljøminister Ida Auken (SF) og skatteminister Holger K. Nielsen (SF) med det ønske, at lovgivningen på området ændres, så den fremadrettet understøtter regeringens ressourcevision. Konkret opfordrer Brancheforeningen Cirkulær til, at lettere forurenet jord sidestilles afgiftsmæssigt, uanset hvor anvendelsen foregår, således at lettere forurenet jord kan anvendes til genanvendelsesaktiviteter på deponeringsanlæggene, uden der skal svares afgift.

”Desværre spænder den nuværende afgift ben for mere genanvendelse, fordi der er meget begrænsede incitamenter til at udnytte jorden til gavn for miljøet både indenfor og udenfor deponeringsanlæggene. Derfor opfordrer vi til, at deponeringsafgiften fremadrettet bliver sat sådan sammen, at den i højere grad fokuserer på ressourcerne i affaldet”, siger Jacob Hartvig Simonsen.

Der er flere gode grunde til at genanvende lettere forurenet jord. På deponeringsanlæg er der styr på emissionerne, og den lettere forurenede jord håndteres miljømæssigt betryggende, fordi der sker en opsamling og behandling af de evt. miljøskadelige stoffer, som siver ned – hvilket ikke sker ved genanvendelsesprojekter i det åbne land. Samtidig har de danske affaldsdeponier i dag store mængder af ren jord liggende, som problemfrit kan genanvendes, fx til brug i anlægsarbejde og i støjvolde udenfor, uden dette skader miljøet.

Brancheforeningen Cirkulærs forslag til en afgiftsstruktur for deponeret affald og jord kommer ikke kun miljøet til gavn. Beregninger viser, at staten ved en afgiftsændring ikke mister en væsentlig indtægt, fordi der sker en omfordeling af afgiften, hvormed det samlede afgiftsprovenu er uændret.