Brev til Bødskov: Undren over stigende affaldsvarmeafgift

Høringssvar

Trods flere års fælles arbejde om en smartere afgift på affaldsenergi, hæver Skatteministeriet nu den eksisterende og skævvridende affaldsvarmeafgift. Ærgerligt, mener Brancheforeningen Cirkulær, som har kontaktet skatteministeren.

Energnist - affaldsenergi

Den nuværende affaldsvarmeafgift rammer i høj grad fjernvarmeforbrugerne. En omlægning mod afgifter, der rammer affaldsproducenterne vil skabe incitamenter til øget udsortering af f.eks. plastik samt energieffektiviseringer. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

En forhøjelse af den eksisterende affaldsvarmeafgift vil ikke gavne den grønne omstilling af affaldsenergisektoren. Det er hovedbudskabet i et brev til skatteminister Morten Bødskov (S), som Brancheforeningen Cirkulær netop har sendt, sammen med et høringssvar om afgiftsforhøjelsen.

Forhøjelsen af affaldsvarmeafgiften kommer nemlig efter flere års tæt samarbejde mellem Skatteministeriet og

Brancheforeningen Cirkulær om at omlægge afgifterne, så de tilskynder til mindre CO2-udledning og højere energieffektivitet på de danske affaldsenergianlæg.

Ønsker ikke lempelser – men omlægning

”Brancheforeningen Cirkulær argumenterer ikke for afgiftslempelser – men for omlægninger, der understøtter den grønne omstilling,” skriver foreningen.

Stigende affaldsvarmeafgifter er outputbaserede, og giver ikke tilstrækkelige incitamenter til at affaldsenergianlæggene søger mod øget udsortering af plast, investeringer i røggaskondensering, brug af varmepumper og grønnere fjernvarmeforsyning. Afgiften i høj grad betales af fjernvarmekunden fremfor af affaldsproducenten.

Det var baggrunden for, at Brancheforeningen Cirkulær tilbage i år 2017 henvendte sig til den tidligere skatteminister om at igangsætte et udvalgsarbejde der skulle omlægge afgifterne på affaldsenergiområdet til at være mere inputbaserede – et arbejde, der netop er nået i mål.

Derfor undrer det Brancheforeningen Cirkulær, at der nu holdes fast i den nuværende og skævvridende afgiftsstruktur.

Sidestil affaldsbiomasse med ny biomasse

I brevet opfordrer Brancheforeningen Cirkulær samtidig til afgiftsmæssigt at sidestille biogent affald med brug af anden biomasse i energisektoren.

Det virker ikke samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, at Danmark eksporterer biogent affald som affaldstræ, have-park-affald mv. til udlandet på grund af de danske afgifter, og der så samtidig indkøbes stadig større mængder biomasse fra udlandet.

Folketingspartierne skal efter planen forhandle om en kommende grøn afgifts- og skattereform, som synspunktet vil indgå i.

hanne johnsen