CO2-fangst: Der skal styr på transport og lagring

I et nyt indspil til regeringens kommende strategi for CO2-fangst efterlyser Brancheforeningen Cirkulær hurtig afklaring af muligheder for transport, lagring og nyttiggørelse. Mange kommunale affaldsenergianlæg har konkrete planer om CO2-fangst, som kan yde et substantielt bidrag til den grønne omstilling.

affaldsenergi og kran

Affaldsenergisektoren har allerede konkrete planer om CO2-fangst, som kan realisere reduktioner på ca. 2 mio. tons CO2 til lave omkostninger. Men transport og lagring skal på plads. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Brancheforeningen Cirkulær melder sig nu på banen med et konkret indspil til den kommende nationale strategi for CO2-fangst, som regeringen har bebudet inden sommer.

”Det er blevet stadig mere klart, at CO2-fangst fra affaldsenergianlæg er helt afgørende for, at Danmark kan indfri målsætningen om 70% CO2-reduktion i 2030. Affaldsenergianlæggene kan ikke kun bidrage til egen CO2-neutralitet, men også sikre negative emissioner, som der vil blive brug for – også på den anden side af 2030. Men det er vigtigt, at vi får rammerne på plads, og derfor har vi store forhåbninger til den kommende nationale strategi for CO2-fangst,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Indspillet kommer kort tid efter, at Klimarådet har efterlyst en hurtig indsats for at gøre drømmene om CO2-fangst til virkelighed. Det bakker Brancheforeningen Cirkulær op om, og peger på særligt tre forhold, som den kommende nationale strategi bør svare på:

•    Hvem tager imod CO2’en og sikrer infrastruktur til transport og lagring?
•    Hvordan sikres finansieringen?
•    Hvordan sikres den nødvendige kobling til affalds- og varmeregulering?

”CO2-fangst kan kun fungere, hvis der er sammenhængende regulering, der løser spørgsmålene samtidigt. Det handler om mere end blot finansiering af selve fangst-anlægget, fordi det jo selvsagt skal hænge sammen med driftsforhold, afgifter, transportfaciliteter, lagring og nyttiggørelse som f.eks. power-to-x,” siger Mikkel Brandrup.

Affaldsenergi er oplagt til CO2-fangst

CO2-fangst og affaldsenergi bliver af flere aktører fremhævet som det perfekte match. Klimarådet, Concito, De Økonomiske Råd og regeringen peger selv på CO2-fangst som afgørende for at nå 70%-målet.

Affaldsenergisektoren har allerede konkrete planer om CO2-fangst, som kan realisere reduktioner på ca. 2 mio. tons CO2 til lave omkostninger – helt ned til 345 kr./ton for CO2-fangst-delen.

De samlede omkostninger ligger mellem 595 – 1.160 kr./ton på kort sigt, afhængig af løsningen for transport og lagring. Det gør CO2-fangst fra affaldsenergianlæg både klimamæssigt og økonomisk attraktivt, hvilket også fremgår af indspillet.

”Affaldsenergianlæggenes fremtidige rammevilkår er på nuværende tidspunkt ikke afklaret. Uanset hvad står det dog klart, at fremtidig regulering ikke må stå i vejen for etableringen af CO2-fangst,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Indspillet er i første omgang sendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg samt en række ordførere.

hanne johnsen