CONCITO-analyse slår fast: CCS på affaldsenergi at foretrække

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Energnist - affaldsenergi

Concito og EA Energianalyses arbejde er grundigt og velunderbygget og viser med stor tydelighed, at det langt fra er ligegyldigt, hvor i forsyningssektoren, vi installerer CO2-fangst.

Stigende efterspørgsel på træbiomasse og bedre og mere bæredygtig regulering af skovdrift kan øge prisen på biomasse – og dermed gøre investeringer i CO2-fangst på biomassekraftvarmeværker økonomisk og klimamæssigt risikable.

Det er blandt konklusionerne i en analyse fra CONCITO på baggrund af en mere detaljeret rapport fra EA Energianalyse.

Brancheforeningen Cirkulær hilser analysen velkommen.

”CONCITO og EA Energianalyses arbejde er grundigt og velunderbygget og viser med stor tydelighed, at det langt fra er ligegyldigt, hvor i forsyningssektoren, vi installerer CO2-fangst. Det ser ud til, at CO2-fangst på affaldsenergianlæg er at foretrække,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

”Affaldsenergisektoren kan bidrage væsentligt til at indfri Danmarks klimamål gennem CO2-fangst. Derfor hilser vi denne nye analyse velkommen, og opfordrer staten og politikerne bag CO2-fangst-aftalerne til at inddrage resultaterne, når pengene fra de statslige støttepuljer tildeles,” siger Jens Bomann Christensen.

Biomasse har mange andre anvendelsesformål end energiproduktion, og bæredygtig energi kan produceres på mange andre måder end ved afbrænding af f.eks. fast træbiomasse som flis og træpiller.

Omvendt vil Danmark og Europa i mange år fremover – trods mere affaldssortering, genbrug, og genanvendelse – stå med restaffald, som bedst udnyttes ved at blive omdannet til energi. Det forhold har en række grønne organisationer tidligere fremhævet.

Hvert år graves ca. 100 mio. tons husholdningsaffald og lignende affald fra virksomheder (kaldet ’municipal waste’) ned på lossepladser i EU. Tælles affald fra industrivirksomheder, landbrug og byggeri kan tallet være langt højere, hvoraf en væsentlig del antages i stedet at kunne energiudnyttes.

hanne johnsen
Specialkonsulent