EU vil have rene materialestrømme – også når vi genanvender

Høringssvar

Alt for mange af vores produkter og bygninger indeholder stoffer, som forhindrer dem i at blive genbrugt og genanvendt efter samme høje standarder, som gælder for nye varer af virgine materialer. Det vil EU-Kommissionens nye kemikaliestrategi gøre op med – og det giver grund til håb i Brancheforeningen Cirkulær.

Byggeaffald sanitet

Affaldssektoren kæmper hver dag med både fortidens og nutidens synder i form af skadelige og miljøfremmede stoffer i vores dagligdagsprodukter. Det vil ny EU-strategi gøre op med. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Vores affald bliver ikke bedre end de produkter, vi omgiver os med i vores hverdag. Det er nemlig dem, der en dag bliver til affald. Og når de indeholder skadelige og miljøfremmede stoffer, begrænser det mulighederne for at genbruge og genanvende affaldet.

Den erkendelse gennemsyrer EU-Kommissionens nye kemikaliestrategi – og det giver grund til optimisme, mener Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar til strategien.

”Brancheforeningen Cirkulær bifalder den fremlagte strategi, som tager fat på rigtig mange problematiske områder og fremkommer med mange hensigtsmæssige indsatser, herunder forbud af visse problematiske stoffer,” skriver foreningen i sit høringssvar.

EU-Kommissionen har fokus på at opnå sikre produkter og rene materialekredsløb. For vi skal ikke acceptere, at genanvendte materialer skal leve op til lavere krav end virgine – kun i ekstraordinære tilfælde og efter en konkret vurdering. For at komme derhen er det nødvendigt, at indholdet af uønskede stoffer i produkter og genanvendte materialer minimeres.

Fortidens og nutidens synder vil spøge i årevis

En kæmpeudfordring, men det rette mål at sætte, mener Brancheforeningen Cirkulær. For sådan er virkeligheden nemlig langtfra i dag – eller i mange år fremover.

”I affaldsbranchen kender vi ikke den kemiske sammensætning af de enkelte produkter, der bliver til affald. Fortidens synder i form af uønskede stoffer, som forbydes, vil i mange år fortsat kunne findes i affaldsstrømmen,” står der i høringssvaret.

EU-Kommissionen peger på, at indsatsen skal begynde med produkter indenfor områderne tekstiler, emballager inkl. fødevareemballage, møbler, elektronik og informations- og kommunikationsteknologi samt konstruktioner og bygninger – en tilgang, Brancheforeningen Cirkulær bakker op om.

Konkret tiltag mod plastik

Endnu er udspillet fra Kommissionen kun en strategi, men der er dog også konkrete tiltag, der kan sættes i gang under REACH-reguleringen. Et af disse er, at visse polymerer – som blandt andet indgår i mange plastiktyper – nu skal omfattes af REACH, EU’s kemikalielovgivning. Et skridt på vejen, mener Brancheforeningen Cirkulær

”Det er uklart for os, hvorfor polymerer ikke blev omfattet af REACH i første omgang og opfordrer til, at det ikke kun er ’nogle’, men alle polymerer, der kommer til at indgå i REACH,” opfordrer Brancheforeningen Cirkulær.

Nana Winkler
7231 2075