Formandens årsmødetale: Et svært år

Corana og klimaplan gjorde 2020 et svært år for den kommunale affaldssektor. Men selvom fremtiden ser uvis ud, rummer den også muligheder, sagde Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær i sin tale til Affald 2021.

Mads Jakobsens årsmødetale 2021

Vi har i dag én af verdens bedste og mest effektive affaldssektorer, slog Mads Jakobsen fast fra scenen til Affald 2021. Men fremtiden ser usikker ud for kommuner og affaldsselskaber. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

”Det har været et svært år.”

Det var den overordnede konklusion fra Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær, da han gjorde status på det forgange år i sin tale til foreningens årsmøde Affald 2021.

”Ikke kun har Corona-epidemien har haft store konsekvenser og påvirket vores liv hver især og vores samfund som helhed. Det har også været et svært år for den kommunale affaldssektor,” sagde han med henvisning til den politiske aftale om en klimaplan for affald fra juni 2020.

”Officielt fremlagde regeringen en klimaplan, men det man i virkeligheden ønskede sig, var en strukturreform. Kommunernes muligheder skulle begrænses, men ansvaret skulle vi fortsat pålægges. En halvhjertet privatisering, kan man sige,” sagde Mads Jakobsen.

Folketingspolitikerne skal stå på mål for beslutninger

Undervejs kritiserede både Brancheforeningen Cirkulær, kommuner og affaldsselskaber kvaliteten i det faglige grundlag, politikerne tog beslutning på baggrund af.

”Hverken Folketinget eller offentligheden kan sige, at de ikke fik klar besked fra os – om risikoen for miljøet og for klimaet. Om de omkostninger, der følger med. Om vores muligheder for selv at sikre den grønne fremtid, vi stræber efter som samfund,” sagde Mads Jakobsen.

”Nu har Folketinget taget beslutningerne. De må stå på mål for de valg, de har truffet,” sagde han.

Brancheforeningen Cirkulær vil nu påvirke arbejdet med at få aftalen omsat til virkelighed, både hvad angår sortering i 10 fraktioner, privatisering af fx sorteringsfaciliteter, konkurrenceudsættelse af affaldsenergisektoren og udformning af producentansvar på emballager.

Forebyggelse og genbrug

Derudover ligger der et nyt og spændende potentiale for kommunerne i at arbejde med affaldsforebyggelse og genbrug. Her er ambitionsniveauet nemlig ikke imponerende fra folketingspolitikernes og centraladministrationens side.

”Vi skal kunne arbejde med øget borgerinvolvering, virksomhedssamarbejde og ikke mindst genbrug. Her ligger et stort potentiale, der kan få miljø, klima og lokal udvikling til at gå op i en højere enhed.”

”Kommuner og affaldsselskaber er det naturlige omdrejningspunkt. Vi kan styre logistikken og bringe produkter tilbage i brug – i samarbejde med borgere, velgørende organisationer og lokale virksomheder. Mange medlemmer er i gang, flere vil komme til. Her ligger en udviklingsvej for sektoren,” sagde Mads Jakobsen.