Det haster med rammevilkår for fangst af affalds-CO2

Det er positivt, at regeringen fastholder fokus på CCS fra affaldsenergi i sit årlige klimaprogram. Men en løsning for rammevilkår haster, mener Brancheforeningen Cirkulær. Og usikkerheden ved selve konkurrenceudsættelsen består.

affaldsenergi-1

Affaldssektoren er enige med regeringen i, at CO2-fangst fra affaldsenergianlæg er afgørende for at nå Danmarks klimamålsætninger. Men gode rammevilkår mangler. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Regeringens klimaprogram udtrykker fortsat opbakning til CO2-fangst fra affaldsenergianlæg, og det er positivt, mener Brancheforeningen Cirkulær, der repræsenterer kommuner og kommunale affaldsselskaber. Men sikre rammevilkår haster.

”Vi er enige med regeringen i, at CO2-fangst fra affaldsenergianlæg er afgørende for at nå Danmarks klimamålsætninger. Men uret tikker, og regeringens klimaprogram viser tydeligt, at potentialet i forhold til 2030-målet falder, jo længere tid vi skal vente på de lovede rammevilkår. Det haster gevaldigt,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Klimaminister Lars Aagaard har flere gange slået fast, at der vil komme en god løsning inden udgangen af året, der sikrer gode rammevilkår for CCS fra kommunale affaldsenergianlæg.

Usikre klimagevinster ved konkurrenceudsættelse

Klimaprogrammet gentager derudover tidligere års usikkerhed ved klimagevinsten af konkurrenceudsættelsen af affaldsenergi.

Konkret skriver Klimaministeriet, at det er et scenarie, at ”den udenlandske betalingsvillighed, der er bestemmende for importprisen på udenlandsk affald til forbrænding i Danmark, udvikler sig anderledes end skønnet.”

Der er Brancheforeningen Cirkulær enig i.

”Det er svært at spå om den europæiske markedspris på behandling af restaffald. Vi kan dog konstatere, at alle anlæg i EU inden længe omfattes af CO2-kvotesystemet, ligesom danske anlæg har været det i årevis. Det vil alt andet lige gøre det dyrere for virksomheder og borgere i EU at få energiudnyttet et ton affald. Det vil også presse eksportprisen op – umiddelbart til gavn for danske anlæg, der behandler udenlandsk restaffald,” siger Jens Bomann Christensen.

danny-taal
Specialkonsulent - På barsel