Høringssvar om fastsættelse af gebyr til Forsyningstilsynet

Høringssvar

Kommunerne skal fremover betale til Forsyningstilsynet, så det kan overvåge kommunerne på affaldsområdet. Store spørgsmål mangler at blive besvaret omkring måden, gebyret til Forsyningstilsynet fastsættes, skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar.

Nedgravet beholder Odense

Fremover skal alle landets kommuner betale til, at Forsyningstilsynet kan overvåge kommunale aktiviteter, markedspriser på området samt udføre ikke nærmere specificerede ”overvågnings- og analyseopgaver”.

Brancheforeningen Cirkulær er ikke imod at der betales til Forsyningstilsynet, men fastsættelsen af, hvad de enkelte kommuner skal betale, skal være gennemsigtig og rimelig. Det er ikke tilfældet med den nuværende model, skriver foreningen i sit høringssvar.

Derudover skal det fremgå tydeligt, hvad Forsyningstilsynet rent faktisk bruger pengene på, og hvordan det er til gavn for borgernes affaldsgebyrer.

En række spørgsmål mangler derfor at blive besvaret.

Jord

Kommunernes betaling skal blandt andet baseres på mængderne af jord-affald. De er dog notorisk problematiske at føre statistik med, fordi den er konjunkturafhængig og bestemmes af omfanget af bygge- og anlægsaktiviteter i samfundet. Af samme årsag udelades jord altid i statens egne affaldsstatistikker.

Og da Forsyningstilsynet slet ikke skal forholde sig til jord, undrer det Brancheforeningen Cirkulær at betalingen til Forsyningstilsynet også er bundet op på jordaffalds-mængderne.

Affald fra virksomheder

Det samme gælder det genanvendelige erhvervsaffald, i det kommunerne ikke har haft noget med genanvendeligt erhvervsaffald at gøre, siden det i 2010 blev liberaliseret. Forsyningstilsynets opgaver synes heller ikke at have noget med genanvendeligt erhvervsaffald at gøre. Kommunerne bør derfor ikke betale på baggrund af noget, de ikke har ansvar for.

Nogle kommuner bør ikke betale

Der synes heller ikke at være taget højde for forureneren-betaler-princippet og at kommuner, der ikke har aktiviteter omfattet af Forsyningstilsynets opgaver, naturligvis heller ikke bør betale.

Gebyr for 2022

Forsyningstilsynet skal allerede have penge i 2022. Kommunerne beregnede dog allerede i oktober 2021 borgernes affaldsgebyrer for 2022, og i dem er der naturligvis ikke taget højde for den betaling, der nu skal ske til Forsyningstilsynet.

Niels Remtoft
7231 2073