Brev til ministre fremhæver arbejde med governance

Forsyningssektoren arbejder systematisk med governance med udgangspunkt i en række kodeks for selskabsledelse, skriver Brancheforeningen Cirkulær, Dansk Fjernvarme, DANVA og Danske Vandværker i fælles henvendelse til en række ministre.

En bæredygtig verden

Forsyningssektorens brancheforeninger har i årevis arbejdet aktivt og systematisk med god og professionel governance i såvel kommunale som forbrugerejede forsyningsvirksomheder indenfor fjernvarme, drikkevand, spildevandshåndtering, samt affald og genbrug.

Derfor er det også oplagt, at forsyningssektoren inddrages i det politiske arbejde, der skal bane vejen for flere demokratiske virksomheder i Danmark.

Det skriver Brancheforeningen Cirkulær, Dansk Fjernvarme, DANVA og Danske Vandværker i et fælles brev til en række ministre.

”Samlet set arbejder forsyningssektoren systematisk med kodeks og anbefalinger om god selskabsledelse, og vores erfaringer deler vi som nævnt gerne med myndighederne i arbejdet om at fremme demokratiske virksomheder. Dertil er det vores håb, at sektoren mødes med tillid og ambitioner om samarbejde,” skriver organisationerne i brevet.

Forsyningssektoren er kritisk infrastruktur, og samtidig en nøgleaktør i omstillingen til et bæredygtigt samfund og cirkulær økonomi – hvilket også indgår som parameter i den politiske aftale om at fremme demokratiske virksomheder.

Forsyningssektorens fokus på flere bundlinjer afspejler sig i kodeks for god selskabsledelse:

”De taler derfor direkte ind i arbejdet på en lang række aktuelle samfundsdagsordener som klima, effektivitet, forsyningssikkerhed og beredskab”, skriver foreningerne i henvendelsen.

Kodeks for god selskabsledelse

Kodeks for god selskabsledelse for de kommunale forsyningsselskaber blev lanceret i 2017 og er udarbejdet af DANVA i samarbejde med Dansk Fjernvarme, Danske Vandværker og Brancheforeningen Cirkulær samt efter input fra KL og ministerier.
Kodekset er revideret i oktober 2022.

Kodekset indeholder 33 anbefalinger og 5 afsnit, der understøtter god governance:

•    Samspil med ejer og øvrige interessenter
•    Åbenhed og gennemsigtighed
•    Bestyrelsens opgaver og ansvar
•    Bestyrelsens sammensætning og organisering
•    Bestyrelsens samarbejde med den daglige ledelse

Emne

Niels Toftegaard