NIS2: Aftale med TD-K om informationssikkerhed

Brancheforeningen Cirkulær har indgået en aftale med virksomheden TD-K om rådgivning og redskaber til at øge informationssikkerheden og overholde NIS2-direktivet.

internetkabler
TD-K Cirkulær logo

Brancheforeningen Cirkulær og it-virksomheden TD-K har indgået en aftale om styrkelse af informationssikkerheden i affaldssektoren og overholdelse af NIS2-direktivet.

Aftalen med TD-K giver medlemmer af Brancheforeningen Cirkulær fordelagtige priser på rådgivning og værktøj, der kortlægger it-infrastrukturen og giver optimale forudsætninger for at modstå et cyberangreb.

Samtidig får man omfattende dokumentation for, at man overholder NIS2-direktivet. TD-K påtager sig hele opgaven med NIS2, og friholder derfor affaldsselskaber og leverandører for at udføre NIS2-kontroller på egne systemer.

NIS2 og affaldssektoren

Affaldsindsamling og -håndtering er vigtig samfundsinfrastruktur, hvor høj grad af informationssikkerhed og beredskab er essentielt. Derfor er renovation og affaldshåndtering fremhævet i EU’s NIS2-direktiv, som er ved at blive implementeret i dansk lovgivning.

NIS2-direktivet er kort fortalt et EU-direktiv, som stiller en række krav til sikkerheden i it-systemer i samfundskritiske brancher, herunder renovation, for at undgå at eks. hackere forstyrrer driften.

NIS står for ’Network and Information Security’, og i denne anden generation af direktivet fra EU, er flere sektorer omfattet end før. Affaldshåndtering er en såkaldt ’kritisk sektor’ jf. bilag 2 i direktivet.

Emne

Niels Toftegaard