Klimarådet er bekymret – og affald spiler en stor rolle

Positivt at Klimarådet fastholder anbefaling om høj, ensartet CO2-afgift, mener Brancheforeningen Cirkulær. Det vil lette etablering af CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men usikkerhed om konkurrenceudsættelse sætter såvel CO2-fangst som reduktioner under pres, mener også Klimarådet.

Affaldsenergianlæg ved Aarhus

Klimarådets statusrapport for 2022, der vurderer om regeringens tiltag viser vejen til at nå klimamålene, er interessant – men også bekymrende læsning, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Det er positivt, at Klimarådet fastholder sin anbefaling om en høj, generel CO2-afgift, samt at kvoteomfattede sektorer – bl.a. affaldsenergisektoren – får nedslag i afgiften svarende til kvoteprisen. Og igen fremhæver Klimarådet, at affaldsenergianlæg er oplagte punktkilder til at indfange CO2 fra.

”I affaldsenergisektoren går vi forrest i bestræbelserne på af etablere CO2-fangst, som er afgørende for at nå klimamålene – og en høj CO2-afgift vil hjælpe indsatsen godt på vej. Det er positivt, at Klimarådet ser det på samme måde,” siger Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Konkurrenceudsættelse giver usikkerhed

Sammenholdt med anbefalingen fra ekspertgruppen for en grøn skattereform om, at fangst af biogen CO2 skal give afgiftstilbagebetaling, vil det økonomisk se fornuftigt ud, mener Brancheforeningen Cirkulær. Cirka 2/3 af CO2-emissionerne fra affaldsenergianlæg er biogene.

Til trods for at såvel Klimarådet som regeringen peger på CO2-fangst fra affaldsenergi som oplagt, mangler der klarhed om, hvordan CO2-fangst kobles med den politisk aftalte konkurrenceudsættelse af sektoren.

”Vi har endnu til gode at se, hvordan konkurrenceudsættelse af affaldsenergien skal hænge sammen med ambitionerne om CO2-fangst. Det vil være katastrofalt, hvis klimagevinsterne ved CO2-fangst fra affaldsenergianlæg glider os af hænde,” siger Jens Bomann Christensen.

CO2-reduktioner fra liberalisering er risikable

Brancheforeningen Cirkulær finder det også bemærkelsesværdigt, at Klimarådet vælger ikke at medregne CO2-reduktionen fra liberalisering af affaldsenergisektoren, da en liberalisering i sig selv ikke er egnet som virkemiddel til kapacitetsnedbringelse.

”Klimarådets vurdering af klimafremskrivningen er derfor, at CO2-reduktionen forbundet med kapacitetsnedbringelse ikke bør indregnes på nuværende tidspunkt. Derfor vælger Klimarådet at korrigere Energistyrelsens opgjorte reduktionsbehov, så det øges med 0,14 mio. ton CO2e i 2030” skriver Klimarådet i sin statusrapport.

I øvrigt støtter Brancheforeningen Cirkulær Klimarådet i, at det er oplagt først og fremmest at fremme CO2-fangst på affaldsenergianlæg samt biogasanlæg. Udpræget brug af CO2-fangst på biomasseværker risikerer at gøre det attraktivt at øge driftstiden på biomasseværker. Det vil føre til stigende import af biomasse, som Klimarådet ikke finder hensigtsmæssigt. Langtfra al biomasse kan reelt betragtes som CO2-neutral, påpeger Klimarådet.