Kritisk at lovforslag går længere end politisk aftale

Høringssvar

Nyt lovforslag om organisering af affaldssektoren i Danmark går markant længere end der politisk er aftalt. Borgere og kommuner står til at betale regningen, uden sikkerhed for bedre miljø og klima, mener Brancheforeningen Cirkulær i høringssvar.

Genbrug af byggematerialer

Med nyt lovforslag vil regeringen forbyde virksomheder i at aflevere brugte byggematerialer til direkte genbrug på genbrugspladserne. Både dette forbud og mange andre dele af lovforslaget går længere, end hvad der er aftalt med forligskredsen bag affaldsaftalen. Foto: AffaldPlus.

Regeringens udkast til lov til omorganisering af affaldssektoren rækker langt ud over, hvad et folketingsflertal aftalte med Klimaplan for grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra juni 2020. Det er hovedbudskabet i Brancheforeningen Cirkulærs høringssvar.

”Vi accepterer naturligvis, at et bredt flertal har truffet nogle politiske beslutninger om reguleringen af affaldssektoren – som vi dog finder trækker affaldssektoren i den forkerte retning for så vidt angår klima og miljø. Men det er kritisk, når der sendes et lovforslag i høring, der på nogle centrale områder går meget længere, end klimaaftalen lægger op til,” skriver foreningens formand Mads Jakobsen og næstformand Per Bødker Andersen i et opsummerende høringsbrev til Klima-, energi- og forsyningsministeriet.

Flere forbud end aftalt politisk

Selvom det står eksplicit i klimaplanen, at kommunerne forpligtes til at udbyde genanvendeligt husholdningsaffald, udvides tvangsudbudskravet i lovforslaget også til forberedelse til genbrug samt anden materialenyttiggørelse.

Konkret vil det betyde, at genbrug på genbrugspladserne bremses, samt at kommunerne nu skal bruge virgine råvarer fremfor bygge- og anlægsaffald til f.eks. vejfundamenter og støjvolde, da det i sig selv er en behandlingsform – som nu forbydes kommunerne at foretage.

Affald er en økonomisk byrde

Brancheforeningen Cirkulær stiller sig uforstående overfor bemærkningen i forslaget om, at affald er en økonomisk værdifuld ressource, der efterspørges i hele Europa.

Det harmonerer dårligt med den faktiske virkelighed i hele EU, hvor langt det meste affald koster penge at sende til genanvendelse, efterspørgslen på genanvendte materialer – især de fleste plasttyper – er begrænset, og hvor den billigste løsning med husholdningsaffald sjældent er den miljømæssigt bedste.

Det har EU-Kommissionen senest påpeget i sit udkast til ny transportforordning, der skal sætte ind overfor stigende problemer med grænseoverskridende affaldskriminalitet.

Det forbydes også at have automatiseret sortering af restaffald, farligt affald og deponeringsaffald – og i kombination med konkurrenceudsættelsen af affaldsenergien forsvinder muligheden reelt for at etablere anlæg, der kan sortere yderligere plastik ud af restaffaldet, lige inden det energiudnyttes.

”Vi kan ikke følge, hvorfor lovforslaget lige pludselig forholder sig til farligt affald, forbrændingsegnet affald samt deponeringsegnet affald. Det har ikke været omfattet af klimaaftalen, og disse typer af affald forhandlede man således slet ikke om,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit uddybende høringsnotat.

Bliver svært for SMV’er

I stedet skal alt affald udbydes mere eller mindre lige efter, det er hentet hos husholdningerne eller afleveret på containerne på genbrugspladserne. Både økonomisk og miljømæssigt kan det imidlertid give bedre mening at afsætte fraktioner, der – helt i tråd med Miljøministeriets retningslinjer – er indsamlet i samme affaldsbeholder, f.eks. plast, metal og mad- og drikkekartoner. Kommunerne vil heller ikke længere kunne separere en pose med tekstilaffald, som er indsamlet sammen med pap og papir.

Neddeling og nedknusning skal ligeledes udbydes, selvom det kan være en transportoptimering til gavn for miljø og klima – illustreret med et andet eksempel:

”Hvis vi tager flamingo som case, er det en fraktion, hvor EPS-industrien og kommunerne sammen har igangsat en positiv udvikling mod mere genanvendelse, men det kræver en flamingopresse (på genbrugspladserne). Sådan en presse både neddeler og presser flamingoen, så de 98% luft i flamingoen forsvinder”.

Brancheforeningen Cirkulær tvivler dertil på, at udbudskravet vil gavne danske virksomheder – især de små- og mellemstore. Udbuddene af affald til videre behandling vil være EU-udbud, og der vil derfor ikke være sikkerhed for investeringer i danske anlæg.

Spænder ben for genbrug

Brancheforeningen Cirkulær tager godt imod, at det bliver muligt at gebyrfinansiere direkte genbrug på genbrugspladser, og samarbejdet med frivillige organisationer søges styrket.

Desværre trækker udbudstvang på forberedelse til genbrug i den modsatte retning, og ganske uforståeligt forbyder lovforslaget samtidig, at virksomheder kan aflevere til direkte genbrug på genbrugspladser. Det kan f.eks. være mindre håndværkere med små mængder overskudsmaterialer eller affald fra nedrivninger og renoveringer, der ville kunne sælges i genbrugsbyggemarkeder. Disse materialer vil nu i stedet blive ødelagt i forbindelse med genanvendelsen, som i affaldshierarkiet rangere dårligere end direkte genbrug.

Det er ærgerligt, at håndværkere afskæres denne nemme og enkle mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

I bemærkningerne til lovforslaget henvises til reformen af genanvendeligt erhvervsaffald fra 2010, som beskrives som en succes. Det kan Brancheforeningen Cirkulær ikke genkende, og statens egen evaluering af reformen viser da også, at reformen hverken har givet ny genanvendelsesteknologi, mere effektiv affaldshåndtering, eller mere sortering og genanvendelse af erhvervsaffald. En analyse fra Brancheforeningen Cirkulær peger på et stort sorteringspotentiale i servicesektoren.

Nana Winkler
7231 2075