Affaldsforebyggelse er vejen frem

Brancheforeningen Cirkulær hilser regeringens strategi for forebyggelse af affald velkommen. Vi har brug for kollektive løsninger, så samfundet udnytter ressourcerne til vores fælles bedste. Kommuner og affaldsselskaber er klar til at spille med.

Elektronikaffald5

Regeringen har fat i den lange ende med sin nye forebyggelsesstrategi. Kun med øget fokus på helt at undgå affald og få problematiske stoffer ud af materialerne, kommer vi i mål med at udnytte affald som en ressource.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær, som bakker strategien op og melder sig under fanerne til at føre den ud i livet.

"Forebyggelsesstrategien er vejen frem og helt i tråd med kommunernes arbejde på affaldsområdet. Vi er klar til at levere i endnu højere grad end i dag, f.eks. ved at sprede det gode budskab på genbrugspladserne," siger Jacob H. Simonsen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

"Selvom loppemarkeder og frivillige organisationer gør det fantastisk, så modtager genbrugspladserne stadig både tøj, elektronik og meget andet brugbart materiale, som vi kan sætte i kredsløb igen og dermed reducere affaldsmængderne og undgå at købe nye produkter," siger han.

Emballage er svært
Et kompliceret område, som Forebyggelsesstrategien tager livtag med, er emballageaffald. Her kræver det dialog og samarbejde mellem alle aktører – industri, designere, detailhandel, kommuner, affaldsselskaber og lovgivere. "Her er det oplagt at designe emballage som er nemmere at genanvende og håndtere," siger Jacob H. Simonsen.

Forebyggelsesstrategien er i høring frem til 7. april.