Brancheforeningen Cirkulær støtter længere reklamationsret

Sammen med Forbrugerrådet TÆNK og flere andre organisationer kæmper Brancheforeningen Cirkulær for længere reklamationsret på f.eks. elektronik og hårde hvidevarer. Særligt elektronik går for hurtigt i stykket, og smides ud før tid, og det belaster miljø og klima, mener vi i et fælles opråb til folketingspolitikerne – som lige nu skal revidere købeloven.

elektronikaffald på sydhavn genbrugsplads

Alt for meget elektronik går for hurtigt i stykker - og smides ud. En længere reklamationsret kan gøre det nemmere for forbrugerne at få repareret elektronik og hårde hvidevarer, så vi minimere affaldsmængderne og sparer på ressourcerne. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

At reklamationsretten er på to år i Danmark, er ikke alene urimeligt for de mange forbrugere, der ikke kan få hjælp, når et stort og dyrt produkt går alt for tidligt i stykker og ender i containerne på genbrugspladsen før tid.

Det er samtidig ikke hensigtsmæssigt, at vi i en tid med stort samfundsfokus på klima, natur og miljø ikke stiller større krav til holdbarheden og produktionen af større forbrugsgoder som hvidevarer og elektronik, som vi ved belaster naturen hårdt.

Sammen med Forbrugerrådet TÆNK, FDM, Concito, Danmarks Naturfredningsforening, Ingeniørforeningen IDA, Rådet for Grøn Omstilling er Brancheforeningen Cirkulær derfor gået sammen for at få forlænget reklamationsretten på f.eks. elektronik.

Vi har blandt andet skrevet dette fælles debatindlæg i Altinget.

Folketinget skal revidere lov

Opråbet kommer nu, fordi Folketinget skal revidere købeloven dette forår.

Særligt Dansk Erhverv er modstander af forlænget reklamationsret og argumenterer med påstanden om, at det direkte vil skade den grønne omstilling, blandt andet fordi nye elektronikprodukter og hvidevarer - f.eks. vaskemaskiner - er mere energieffektive.

Denne påstand tilbagevises imidlertid af lektor i bæredygtig innovation Michael Søgaard Jørgensen fra Aalborg Universitet.

”Det holder ikke, at energibesparelsen ved en ny vaskemaskine er så stor. Det er kun rigtigt, hvis den gamle vaskemaskine er mere end 10 år gammel,” siger Michael Søgaard Jørgensen til Jyllands-Posten.

Han har uddybet sin pointer i dette blogindlæg i Ingeniøren.

Forbrugerrådet TÆNK står i spidsen for arbejdet, og har søgt om foretræde for Folketingets retsudvalg. Brancheforeningen Cirkulær fortsætter med at støtte indsatsen.

Niels Toftegaard