Genbrugskonceptet zirkel vinder Verdensmålspris

Odense Renovations genbrugsunivers zirkel vinder Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris for sin nye tilgang til genbrug og affaldsforebyggelse, som i høj grad sker i et partnerskab med andre aktører som i den tilknyttede genbrugsbutik.

Zirkel genbrugsunivers i odense

Odense Renovations genbrugskoncept zirkel åbnede i 2020 under coronakrisen, men har allerede sørget for, at masser af kasserede genstande og materialer er blevet genbrugt direkte. Foto: Odense Renovation.

For anden gang går Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris til Odense Renovation, denne gang for genbrugsuniverset zirkel – der i høj grad er et partnerskab om genbrug som det er en butik med genbrug.

Hjertet i zirkel er fælleslageret, hvor frivillige organisationer, skoler og børnehaver samt håndværkere og iværksættere kan hente ting og materialer, borgerne har afleveret på genbrugspladserne.

”På den må fordobles indsatsen for mere genbrug – samtidig med at zirkel skaber jobmuligheder for folk på kanten af arbejdsmarkedet. Det er et godt initiativ, der både bidrager til at indfri verdensmålene og løfter affald op på de høje niveauer i affaldshierarkiet,” sagde Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær, da han overrakte prisen.

”Verdensmålene er relevante for os i den kommunale affaldssektor, dels fordi de udgør et godt redskab for, hvordan vi kan udvikle os, og dels fordi de ligger tæt op ad vores kerneværdier og vores fokus på flere bundlinjer, ikke mindst de miljø- og samfundsmæssige,” sagde Mads Jakobsen.

Giver mere genbrug

Mette Lorenzen, genbrugschef i Odense Renovation, modtog prisen på Affald 2021, Brancheforeningen Cirkulærs årsmøde, hvor deltagerne stemte om, hvilken af de tre nominerede, der skulle modtage prisen og verdensmålspokalen.

”Vi er meget glade for at vinde den her pris, tak for det. Zirkel har været længe undervejs – og coronakrisen udfordrede lanceringen. Heldigvis kan vi se på resultaterne, at konceptet holder. Tidligere hentede de frivillige organisationer genbrugsgenstande direkte på genbrugspladserne, men vi kunne se, at de af forskellige årsager kun tog 10% af det, borgerne stillede til side til dem. Nu fungerer det langt bedre,” sagde hun.

Odense Renovation vinder verdensmålspris
Odense Renovations genbrugschef Mette Lorenzen modtog Verdensmålspokalen på Affald 2021, Brancheforeningen Cirkulærs årsmøde.

Ud af 460 tons genstande og materialer, der er kommet igennem zirkel i 2020, er 410 tons omsat til genbrug.

Zirkel hjælper også udsatte borgere gennem virksomhedspraktik, samfundstjeneste og ved at donere inventar mm. til etablering af eget hjem.

Vigtigt med partnerskaber

Særligt partnerskabstankegangen gennemsyrer zirkel, og det har været et mål i sig selv – og tæt knyttet til verdensmål 17, der netop omhandler partnerskaber.

”Vi ser det som en hel naturlig del af at være et kommunalt affaldsselskab, og det har været helt afgørende for opbygningen af konceptet, at det er sket sammen med de 15 velgørende organisationer, der i dag er tilknyttet. Nu tager vi skridtet videre, og faciliterer et egentlig netværk for de humanitære organisationer, så de kan videreudvikle deres eksisterende genbrugskoncepter”, sagde Odense Renovations formand Mads Søndergaard Thomsen, da han udfoldede konceptet senere på Affald 2021.

Bæredygtighedsrapporter og byttebox også nomineret

Udover Odense Renovation var to andre initiativer nomineret:

AffaldPlus for sine bæredygtighedsrapporter og det bagvedliggende arbejde med verdensmålene, som på en struktureret og gennemført møde integrerer Verdensmålene i både strategi og daglig drift, forankrer dem i hele organisationen, og dermed aktivt udvikler nye tiltag, der kan bidrage til at nå verdensmålene –

Og AffaldVarme Aarhus’ Storskraldsstation, en ombygget skibscontainer, der på en nem og kompakt måde gør affaldsforebyggelse og direkte genbrug let tilgængeligt for borgerne i et tæt byrum, hvor der kan være kamp om pladsen. Her kan aarhusianerne stille ting, andre kan bruge.

Storskraldsstationen har siden skiftet navn til Bytteboxen, og der arbejdes på at udbrede konceptet flere steder i Aarhus som del af byens nye affaldsplan.

Næste gang Verdensmålsprisen uddeles bliver til Affald 2022 i begyndelsen af marts 2022.

Niels Toftegaard