God ide med branchefond til forureningssager

Flere forskere i miljøret har foreslået en branchefinansieret fond med midler til at dække omkostninger i forureningssager. God ide, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Deponi bulldozer

8 mio. tons jord som affald, blev der produceret i 2021. Et lille beløb per tons jordaffald indbetalt til en fælles fond kunne være med til dække omkostninger i forureningssager som den aktuelle ved Nordic Waste. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Slagsmålet om det økonomiske ansvar for oprydning i forureningssager, som den aktuelle ved Nordic Waste, kan måske reduceres med en branchepulje eller fond, alle producenter af jordaffald betaler ind til.

Det har flere forskere i miljøret foreslået.

”En fond ville sikre, at der er penge til oprydningen, når uheldet er ude,” siger Peter Pagh, professor i miljøret ved Københavns Universitet, til Politiken. Idéen får opbakning fra professor Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, som Politiken også har talt med.

Brancheforeningen Cirkulær støtter idéen, som bygger på erfaringer fra lignende ordninger på andre områder.

”Det er en fremragende idé,” siger Kathrine Olldag, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær, til Politiken.

”Producenter af jordaffald kunne betale et beløb per tons jord, der kører til behandling, som øremærkes til sådan en pulje. Det vil være mere i tråd med forureneren betaler-princippet end ved at smøre regningen ud over alle skatteborgere og virksomheder,” uddyber Kathrine Olldag, og peger på den nu nedlagte Oliebranchens Miljøpulje som et forbillede.

Her betalte bilister et mindre beløb per liter brændstof, som indgik i puljen.

”Den ordning betød, at der ikke opstod slagsmål om regningen ved oprydning af forurenet jord ved tankstationer,” siger Kathrine Olldag.

Tankegangen er i princippet den samme for affald, der deponeres. Her betales der for, at affald overvåges og renses 30 år efter affaldet er lagt i jorden – dog er der tvivl om 30 år er længe nok at sætte penge af til.

Andre ordninger med samme princip er stormflodsordningen for forsikringstagere samt finansieringen af grundvandskortlægningen, som er blevet betalt af vandforbrugerne proportionelt med deres vandforbrug.

I 2021 blev der afleveret ca. 8 mio. tons jord som affald ifølge Miljøstyrelsens seneste affaldsstatistik.

Emne

Kathrine-Olldag