Hvor meget af genbrugspladsens affald genbruges?

Som del af Brancheforeningen Cirkulærs genbrugsløfte sammen med tre velgørende organisationer skal der mere indsigt i både mængder og klimaeffekter ved øget direkte genbrug. Det hjælper COWI med, og på workshop kan branchen komme med input.

Reuse i Aarhus

Brancheforeningen Cirkulær, Røde Kors, Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp vil fordoble genbruget i Danmark. Det kræver i første omgang viden og data, ikke mindst om direkte genbrug på genbrugspladser. Foto: Kredsløb.

Hvor meget af genbrugspladsens affald genbruges? Det har vi faktisk begrænset viden om, og det vil vi gøre op med.

Når vi bruger ressourcer på at hive mest muligt affald op i affaldshierarkiet til direkte genbrug og forberedelse til genbrug, skal vi selvfølgelig kunne dokumentere, hvad det har af effekt både i genbrugsprocent og i for miljø og klima.

Brancheforeningen Cirkulær har derfor hyret COWI til at foretage en beskrivelse af mulige opgørelsesmetoder i relation til forskellige afsætningskanaler. Projektet skal om muligt munde ud i en eller flere anbefalinger til opgørelsesmetode og det både i vægt og klimaeffekt.

Projektet afsøger hele seks forskellige afsætningsscenarier med bemandet/ubemandet bytte, donation og egen genbrugsbutik som de fire største. Hvordan er det lige vi får data i disse spor? Ofte er det en blanding af noget vejning, stikprøver og ikke mindst opgørelse i varegrupper - men det skal projektet gøre os klogere på.

Netop varegrupperne kommer også i fokus i projektet, da de også vil danne afsættet for opgørelse af CO2-effekten i genbrug.

Projektet har været i gang siden slutningen af marts og forventes afsluttet inden sommerferien. Konsulenterne er nu ved at have afsluttet den indledende kortlægning, og branchen er derfor inviteret med ind i projektet i form af en workshop, der afholdes onsdag den 4. maj hos Vestforbrænding i Glostrup.

Foreningens bestyrelse har finansieret projektet med afsæt i projektmidler afsat til indfrielse af det fælles genbrugsløfte, som vi har indgået med Røde Kors, Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp i starten året.

Genbrugsløftet indeholder ud over et dokumentationsspor også indsatser i forhold til forbedret samarbejde om genbrug og kommunikation om genbrugskvalitet.

Der er stadig ledige pladser til workshoppen. Tilmelding foregår her.

Nana Winkler
7231 2075