Kommuner og affaldsselskaber er også del af affaldsforebyggelsen

Regeringens forebyggelsesstrategi er vejen frem, men kommunernes og affaldsselskabernes rolle mangler. Det har Brancheforeningen Cirkulær sat fokus på i sit høringssvar til strategien.

Renosyd - genbrugsplads værdipark3

Forebyggelse af affald er øverst i affaldshierarkiet, og for at komme derop, skal alle arbejde sammen. Den vision er regeringens forebyggelsesstrategi et godt skridt på vejen mod, fordi den – akkurat som i en cirkulær økonomi – sætter fokus på virksomheder og på at designe og producere uden affald og ressourcespild.

Desværre er kommuner og affaldsselskabernes rolle fraværende i strategien. Og det er synd, mener Brancheforeningen Cirkulær, som sætter fokus på netop den problemstilling i sit høringssvar til forebyggelsesstrategien.

"Virkeligheden er, at der kommer masser af ting ind på genbrugspladserne, som kommunerne egentlig skal behandle som affald, men som sagtens kan bruges direkte igen. Hvad kan vi gøre ved det, og kan vi skabe gode symbioser på genbrugspladserne sammen med andre aktører – f.eks. frivillige organisationer og lokale virksomheder – så alle får en bid af kagen? Det mener vi skal undersøges nærmere," siger Niels Remtoft, Brancheforeningen Cirkulærs specialkonsulent i genanvendelse.

Sammen med sit høringssvar har Brancheforeningen Cirkulær derfor udarbejdet en projektbeskrivelse, som søger at kortlægge netop genbrugspladsernes aktiviteter og muligheder for at genbruge affald.

"Den analyse ser vi gerne forankret i forebyggelsesstrategien, som jo i forvejen præsentere at væld i gode partnerskaber, hvor alle aktører kan spille med," siger Niels Remtoft.

Unik formidlingsplatform
Samtidig er kommuner og affaldsselskaberne først i rækken, når ikke bare borgere, men også boligselskaber, viceværter, uddannelsesinstitutioner og andre affaldsaktører søger dialog og information om affald. Denne formidlingsplatform kunne også bruges til at gå i dialog om affaldsforebyggelse. Vi kender det fra fx sundheds, vand- og energiforsyning, hvor en forebyggende indsats ofte er både en ret og pligt.

"Landets genbrugspladser er den næstmest besøgte offentlige rum efter bibliotekerne, og kommunernes og selskabernes kontaktflader til borgerne, er en unik position i forhold til at promovere affaldsforebyggelse og genbrug. Spørgsmålet er, hvordan den indsats skal finansieres? Det er i dag ikke særligt klart i lovgivningen, om det kan lade sige gøre," siger Niels Remtoft.

Brancheforeningen Cirkulær er enige i, at en positiv udvikling kræver involvering og samarbejde mellem alle aktørerne. Derfor er det positivt, at strategien lægger op til mange initiativer samt en række partnerskaber.  Brancheforeningen Cirkulær ser frem til at blive involveret i såvel partnerskaber som initiativer, når de skal føres ud i livet.

Niels Toftegaard