Positivt at Rådet har høje genbrugsambitioner

Ministerrådet fastholder mål for genbrug af emballager, hvor EU-Parlamentet gav efter for industripres. En redningskrans for miljøet, mener Brancheforeningen Cirkulær, der dog forudser gyserforhandlinger, når EU-institutionerne mødes til den endelige armlægning.

MagnusHeunicke-rådsmøde-dec2023

Miljøminister Magnus Heunicke argumenterer for at fastholde genbrugsmål for emballager. Det lykkedes - men det har også hele tiden været regeringens politik at arbejde for EU-målsætninger fremfor at gå forrest nationalt. Foto: EU/Rådet.

EU's miljøministre mødtes mandag for at fastlægge Ministerrådets holdning til den emballageforordning, der skal sætte rammerne for reduktion, genbrug og genanvendelse af emballager i Europa de næste mange år.

Og heldigvis fastholdt Ministerrådet en nogenlunde ambitiøs tilgang, især hvad angår mål om reduktioner af de samlede mængder emballager samt genbrugsmål for bl.a. takeaway-emballager.

”Vi vil gerne rose Ministerrådet for at holde fast i den nødvendige omstilling væk fra engangsemballager over mod flergangsemballager. Selvom EU's emballagedirektiv i snart 30 år har anbefalet emballageminimering og genbrug, er udviklingen gået den forkerte vej. Derfor er det nødvendigt med bindende mål, der kan skabe reel cirkulær økonomi”, siger specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær Nana Winkler, der følger forslagets vej gennem EU-systemet.

Kun Italien og Finland kæmpede imod – Italien for at undgå pant og genbrugsmål for vinflasker, og begge lande for at tilgodese stærke industriinteresser for mad- og drikkekartoner og andre træfiberbaserede emballager. Trods mindre indrømmelser til disse lande er det endelige forhandlingsoplæg langt mere grønt end hvad Europa-Parlamentet endte med at vedtage for en måned siden.

Svære forhandlinger i vente

Med alle forhandlingspositioner på plads, går de såkaldte trilog-forhandlinger i gang, hvor Parlamentet, Rådet og Kommissionen mødes for at forhandle om den endelige udformning af emballageforordning. Det vil efter planen ske i det nye år.

”Vi forudser komplicerede forhandlinger, som tilmed ligger tæt op ad valgkampen til Europa-Parlamentet – der i denne sammenhæng har været det sorte får i flokken. Vi krydser fingre for, at Kommissionen og Rådet står fast og kæmper for ambitiøse reduktions- og genbrugsmål, gerne i tråd med Kommissionens oprindelige tanker,” siger Nana Winkler.

Danmark har satset på EU-sporet

Fra dansk side har miljøminister Magnus Heunicke ønsket at fastholde de høje genbrugsmål. Det danske mandat har været positivt, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Alt andet havde dog også været uacceptabelt, da det har været en rød tråd i den nuværende og foregående regerings politik at arbejde for EU-målsætninger på affaldsforebyggelse og genbrug, fremfor at gå forrest nationalt.

Derudover har Miljøministeriet selv fremhævet, at der nu anes en pant-løsning for øl- og sodavandsemballager uden pant købt i tyske grænsehandelsbutikker.

”Det er positivt at der nu med EU-regulering i ryggen kan komme en løsning på pant-problematikken ved grænsehandel. Men med al respekt for Magnus Heunickes indsats har mange danske og tyske miljøministre før ham sagt, at nu var der en løsning. Så vi afventer den endelige implementering,” siger Nana Winkler.

Nana Winkler
7231 2075