Renosyd vinder Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris

Renosyd modtager Brancheforeningen Cirkulær verdensmålspris for sit kvashegn-initiativ, hvor borgernes haveaffald bliver omdrejningspunkt for lokalt engagement i den grønne omstilling - blandt andet på skoler. Det reducerer affaldsmængderne, binder CO2, styrker biodiversiteten – og bidrager til undervisningen i skolerne.

Renosyd vinder verdensmålsprisen

Henrik Müller, direktør for Renosyd, modtog prisen på Affald 2023, Brancheforeningen Cirkulærs årsmøde, hvor deltagerne stemte om, hvilken af de tre nominerede projekter, der skulle modtage prisen og verdensmålspokalen. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Vinderen af Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris 2023 bliver Renosyd for sit kvashegn-initiativ.

Med indtil videre 40 kvashegn har Renosyd inviteret alle borgere i Skanderborg og Odder til at forholde sig til deres haveaffald på en ny måde. Hegnene strækker sig tilsammen over 2.200 meter, binder 1.260 tons CO2 og medfører, at Renosyd forarbejder 1.000 ton mindre haveaffald og sparer såvel emissioner og omkostninger ved håndteringen.

Ligeledes styrker kvashegn den lokale biodiversitet, og da 23 af kvashegnene er etableret på skoler, tjener de her både til opbygning af nye udeområder samt til undervisningen.

”Det er en kæmpe ære at modtage Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris og anerkendelsen fra vores kollegaer i branchen for kvashegns-projektet,” siger Henrik Müller, direktør i Renosyd, affaldsselskab for Skanderborg og Odder kommuner.

”Vi er meget stolte over vores mange kvashegn og den miljø- og klimagevinst, de giver – og ikke mindst den store opbakning og engagement vi møder lokalt, hvor kvashegnene er opført. De er en utrolig nærværende måde, borgerne kan bidrage til den grønne omstilling på – og det er vi glade for at kunne inspirere til andre steder,” siger Henrik Müller.

Kvashegn Renosyd
Mange af Renosyds kvashegn er etableret på skoler, hvor de indgår i undervisningen om biodiversitet og affald. Foto. Per Bille/Skanderborg Kommune.

Masser af genbrug nomineret

Udover Renosyd var også initiativer fra Arwos og Vestforbrænding nomineret til Verdensmålsprisen.

Forsyningsselskabet Arwos i Aabenraa Kommune har på to år mere end fordoblet mængden af direkte genbrug - ikke med massive investeringer i teknologi, men alene med et simpelt fokus på en målrettet adfærdsændring internt i virksomheden, hvor medarbejderinvolvering har været den drivende faktor.

Målet var 1.000 tons genbrug, og det blev nået med udgangen af 2022 med 1.005 ton genbrug, ligesom medarbejdertrivslen er steget.

Vestforbrænding har sat et ambitiøst mål om at udsortere 30.000 ton affald til genbrug i 2030. Skal målet nås, skal der udvikles nye løsninger på nye markeder med nye samarbejdspartnere, så derfor er der tæt dialog med flere private aktører.

På 1,5 år er der iværksat mere end 10 forskellige forsøg med fokus på udsortering fra blandt andet bygge-, træ- og elektronikfraktionerne på genbrugsstationerne.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef