Skraldebiler kører i stor stil på el

Elektriske skraldebiler er ikke længere et særsyn på de danske veje – og udviklingen vil fortsætte, for el-skraldebiler er nu så godt som en hyldevare, viser en ny analyse fra Copenhagen Electric under Region Hovedstaden. Udviklingen skal gerne fortsætte, også når der kommer producentansvar for emballage, mener Brancheforeningen Cirkulær.

elskraldebil

I cirka hver tredje kommune vil der med udgangen af 2024 køre el-skraldebiler - f.eks. her i Vejle Kommune. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Den grønne omstilling af den tunge transport skaber hovedbrud i mange brancher – men for en særlig type transport er omstillingen i fuld gang: Skraldebiler.

Brancheforeningen Cirkulær har spurgt to af landets største leverandører af el-skraldebiler om status på, hvor udbredte el-skraldebiler er.

Tilbagemeldingerne fra Volvo og Hessel Trucks viser, at med udgangen af 2024 vil der køre el-skraldebiler i næsten hver tredje kommune.

Antallet af biler i kommunerne varierer dog stadig. I nogle kommuner kører størstedelen af skraldebilerne på el, mens der i andre kommuner endnu kun er et mindre antal, idet behovet for at samle erfaringer fortsat er stort. Ikke desto mindre går udviklingen hastigt i den rigtige retning, vurderer Brancheforeningen Cirkulær.

”Leverandørerne fortæller, at i stort set alle udbud om indsamling af husholdningsaffald er der krav om el-skraldebiler eller biler med alternative drivmidler. Det hænger også fint sammen med mange kommuners klimaplaner – ligesom el-skraldebiler i øvrigt larmer mindre og derfor også for borgerne er at foretrække,” beretter Nana Winkler, specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær.

Fra specialprodukt til standard

Samtidig viser en ny rapport fra Copenhagen Electric, Region Hovedstadens videnscenter for e-mobilitet, at el-skraldebiler i det hele taget er gået fra at være niche til mainstream.

"Elektriske skraldebiler, der tidligere krævede specialdesign, er nu blevet standardiserede produkter hos leverandørerne. De første elektriske modeller på markedet var ombyggede dieselmaskiner, men i dag er der adgang til fuldt integrerede el-skraldebiler, inklusive chassis, motor, stel, førerhus og ladearmatur,” fortæller Gent Grinvalds, konsulent ved Copenhagen Electric, der understreger at tilgængeligheden af disse køretøjer, kun er stigende.

Rapporten, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden 4-Leaf Consulting, giver et detaljeret indblik i erfaringer fra danske kommuner i hele landet, der har investeret i el-skraldebiler.

For selvom købsprocessen er blevet mere ligetil, kræver implementeringen i praksis stadig væsentlige tilpasninger, især i den daglige indsamlingsdrift. Udfordringerne omfatter ikke kun køretøjernes drift, men også organisatoriske og logistiske aspekter.

”Rækkevidden på de fleste el-skraldebiler er fornuftig for mange ruter. I dag vil der dog stadig være ruter, der ikke helt kan dækkes – men det kommer snart. Derfor vil nogle måske mene, at el-skraldebiler ikke er egnet til alle typer indsamlingsruter, især ikke i geografisk store kommuner. For at det skal lykkes, er det nødvendigt med strategisk planlægning og tilpasning af indsamlingsruterne for at sikre effektiv anvendelse af el-skraldebiler”, fortæller Gent Grinvalds.

Grinvalds pointerer også vigtigheden af at arbejde strategisk med ladeinfrastrukturen og anbefaler, at kommuner og andre interessenter tager højde for disse aspekter i planlægning og udbudsprocesser. Dette er især relevant, da overgangen til el-skraldebiler indebærer en betydelig langsigtet investering, ikke kun i køretøjerne, men også i den nødvendige infrastruktur til opladning og vedligeholdelse. Men når det er etableret, viser alt at driftsøkonomien er billigere.

Producentansvar og elskraldebiler

Brancheforeningen Cirkulær bakker op om rapportens resultater og peger på, at der fortsat skal arbejdes for gunstige rammebetingelser, der fremmer elektrificering af den tunge transport.

Hvordan en eventuel forhøjet dieselafgift samt kilometerafgift for vejgodstransport vil påvirke driftsøkonomien for elskraldebiler kræver nærmere analyser – men peger dog i retning af, at der regulatorisk er ambitioner på området, mener Brancheforeningen Cirkulær. Vil man selv gerne undersøge TCO’en på lastbiler, kan man bruge Copenhagen Electrics værktøj, der er tilgængelig på elbilviden.dk/tung-transport

Brancheforeningen Cirkulær har også en klar forventning om, at udviklingen fortsætter, og at el-skraldebiler og andre grønne drivmidler bliver normen på de danske veje – også når producentansvaret på emballager træder i kraft, og det fremover er virksomheder og kollektivordninger, der skal finansiere indsamlingen af emballager.

"Ingen kan være i tvivl om, at skraldebiler i fremtiden kører på el, eller om nødvendigt andre grønne drivmidler. Kommuner og kommunale affaldsselskaber driver den positive udvikling lige nu, som naturligvis skal fortsætte, også efter at vi har fået indført producentansvar på emballageaffald," siger Nana Winkler fra Brancheforeningen Cirkulær.

Fakta: To centrale anbefalinger i rapporten

Ruter og rækkevidde:
Rapporten opfordrer til nøje vurdering af indsamlingsruter for at identificere de bedst egnede til elektrificering, med fokus på rutelængde, terræn og afstand til tømningssteder. Overgangen til el-skraldebiler kan starte med de mest praktiske ruter.

Ladeinfrastruktur:
Etablering af ladeinfrastruktur er nøglen til succesfuld implementering af el-skraldebiler, krævende overvejelser om energibehov, opladningsstyring og ansvarsfordeling. Langsigtet planlægning er essentiel for at sikre infrastrukturens levedygtighed.

Region Hovedstaden og Copenhagen Electric: Renovationskørsel på el - 2023-opdatering

Nana Winkler
Specialkonsulent