Trist at direktiv undtager de fleste skærme derhjemme

Høringssvar

Det skal være nemmere at få ting og sager repareret, mener EU-Kommissionen – og det er godt. Men nyt forslag undtager desværre noget af det, vi har allermest af, mener Brancheforeningen Cirkulær i et fælles høringssvar med en række grønne organisationer.

Elektronikskrot

Alt for meget elektronik bliver alt for hurtigt til affald. Det skal stoppes. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Det skal være nemmere og mere tilgængeligt at reparere især elektronikprodukter, så de holder længere og reducerer vores træk på naturens ressourcer. Det er visionen i EU-Kommissionen såkaldte ’right to repair’-direktiv – og det får rosende ord med på vejen i et fælles høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening, Rådet for Grøn Omstilling, Plastic Change og Brancheforeningen Cirkulær.

Desværre undtages produkter, som har en skærmstørrelse på under 1 kvadratmeter, for en lang række af de tiltag, direktivforslaget indeholder – dvs. smartphones, tablets, computerskærme og mange tv-skærme.

”Det er stærkt problematisk, at mange af de elektroniske apparater, som der er en kæmpe vækst i forbruget af, ikke underlægges direktivet. Det fritager mange tusind virksomheder fra at tage ansvar for at designe holdbart, reparerbart og til genbrug, da de fleste produktgrupper ikke er medtaget”, skriver organisationerne i høringssvaret.

Samtidig behøver en producent ikke tilbyde reparation af et produkt på forbrugerens anmodning, hvis det er billige at skifte det ud med et nyt. Det tilskynder til at designe produkter, der er svære at reparere.

Konkret opfordres Kommissionen – blandt andet – til en omfangsrig udvidelse af produktgrupperne, som medfører forpligtelse til reparation, samt at reparation skal være første prioritet uanset pris.

I tillæg anbefales det, at garantiperioden udvides fra 2 til 6 år.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.