Vores ting går tabt, fordi vi mangler tilknytning til dem

Temadag med fokus på genbrug af byggematerialer og tekstiler viste, at adfærdsændringer hos både producenter og forbrugere er altafgørende for at nå de øverste niveauer i affaldshierarkiet. Vi lider nemlig af en kollektiv tilknytningsforstyrrelse, som affaldsinfrastruktur og ordninger ikke løser.

Kolding genbrugsfællesskab

En brug-og-smid-væk kultur har undermineret vores muligheder for at opleve tilknytning til vores ting og det sted, de kommer fra. Vi ved ikke, hvordan vi reparerer de ting, vi omgiver os med og ofte skiller os alt for hurtigt af med - og derfor skal både borgere og virksomheder ændre adfærd, hvis vi skal allerøverst i affaldshierarkiet. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Onsdag 30. marts afholdt Brancheforeningen Cirkulær temadag med fokus på de adfærdsændringer, som er nødvendige, når vi sigter mod affaldshierarkiets top.

Ved at inddrage både producenter, kommuner og eksperter med forståelse for praksis i forbrugsledet blev det understreget, at adfærd ikke kun er noget, borgerne har og må ændre på – men noget vi må forholde sig til i alle led af det cirkulære kredsløb.

Jo længere vi bevæger os op i affaldshierarkiet mod genbrug og forebyggelse – des mindre af opgaven kan vi løse med infrastruktur og ordninger. Vi bliver simpelthen afhængige af, hvad der gøres, og de forståelser, der guider hvad både producenter, forbrugere, virksomheder og kommuner gør.

Fra byggeri til tekstiler

Temadagen bestod af tre blokke.

Første blok handlede om byggeri og belyste spørgsmål omkring genbrug og affaldsforebyggelse såsom: Hvordan forestiller vi os umiddelbart at et byggeprojekt ser ud? Hvordan griber vi planlægningsprocessen an? Hvad skal det færdige projekt kunne? Hvad skal det dernæst kunne, når det ikke længere kan opfylde sit første formål? Hvad fylder bæredygtighed og cirkularitet på lærlingeuddannelserne? Hvordan integreres bæredygtighed som en del af nye svendes faglige integritet? Hvordan ser materialestrømmene ud og hvilke muligheder er der i øjeblikket for at bringe byggematerialer i recirkulation?

Anden blok handlede om tekstiler og belyste spørgsmål om, hvorvidt tøj og tekstiler eksempelvis produceres til marked eller menneske? Hvilket forhold lægger produkt og markedsføring op til, at brugeren faktisk har til produktet? Skal det f.eks. vedligeholdes og beholdes længe? Har brugeren kompetencer til reparation? Hvad skal der ske med produktet, når brugeren er færdig med det?

Indblik i udfordringer med kortlægning af tekstilstrømmene og med genanvendelse i det hele taget var også en del af dagen, ligesom tidlige erfaringer fra Solrød Kommune med indsamling blev delt.

Vi mangler tilknytning

Sidste blok var et indslag fra usædvanlig kant, nemlig Maja Elverkilde, som er forfatter og foredragsholder.
Maja fortalte om sin forståelse af, at en del af udfordringerne for os som samfund i dag er, at vi lider af en kollektiv tilknytningsforstyrrelse.

Vi er med andre ord fundamentalt afkoblede fra det materiale ressourcegrundlag, som vores hverdag hviler på. Vi forstår grundlæggende set ikke, hvor ressourcerne kommer fra, hvad deres tilvejebringelse forudsætter, og de færreste af os formår at passe på dem.

Vi ved ikke, hvordan de ting vi omgiver os med og ofte skiller os alt for hurtigt af med, er frembragt, eller hvordan vi skal reparere dem.

En brug-og-smid-væk kultur har undermineret vores muligheder for at opleve tilknytning til vores ting og det sted, de kommer fra. Den adfærd, som dette fænomen ytrer sig gennem, præger ikke kun borgere – men også virksomheder.

Find alle oplæg fra dagen her.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.