EU sætter kursen for cirkulær økonomi

Nye udspil fra EU-Kommissionen om bæredygtige produkter – herunder tekstiler – sætter positiv retning, der for alvor kan skabe langtidsholdbare produkter, mere reparation og mindre affaldsmængder. Herhjemme er regeringen mest optaget af at flytte rundt på opgaverne i affaldssektoren, uden at det giver mindre og bedre affald, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Tekstiler - sortering2

Der skal producentansvar på tøj og tekstiler, mener EU-Kommissionen. Det bakker Brancheforeningen Cirkulær op om. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

En stor pakke af udspil fra EU-Kommissionen sigter mod at skabe mindre affald og mere bæredygtige produkter, der nemmere kan repareres og genbruges. Det får stor ros fra Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

”I Danmark genbruger vi for lidt og både borgere og virksomheder – særligt i byggesektoren – er lidt for gode til at smide ting, der ellers kunne være brugt igen, i affaldscontainerne. Samtidig bliver produkterne i vores hverdag mere og mere komplekse, og dermed sværere at reparere. Det er gift for den cirkulære økonomi, og derfor er det helt rigtigt, at EU-Kommissionen nu vil stille strengere bæredygtighedskrav til produkterne i vores hverdag, fremfor snævert at forholde sig til f.eks. affaldssortering”, siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Producentansvar på tekstiler

EU-Kommissionen foreslår blandt andet obligatorisk producentansvar på tøj og tekstiler – noget også Brancheforeningen Cirkulær for 1½ år siden foreslog. Indtil videre har den danske regering afvist ideen, men med meldingen fra Kommissionen er der ingen grund til at vente, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Som det ser ud nu, skal kommunerne indsamle tekstiler fra husholdningernes senest 1. juli 2023. Lad os dog i stedet få producentansvar på tekstiler allerede der, når vi nu ved, at det alligevel er på vej,” mener Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Dansk lovforslag med tvivlsom grøn effekt

Udspillet kommer samtidig med, at den danske regering har fremsat et lovforslag, der privatiserer dele af den offentlige affaldssektor. I sit høringssvar kritiserede Brancheforeningen Cirkulær lovforslaget, da hverken klare gevinster for klima eller miljø er dokumenteret.

Trods enkelte forbedringer er det endelige forslag stadig problematisk.

”EU-Kommissionen ser ud til at have set lyset i bestræbelserne på rent faktisk at skabe cirkulær økonomi. Lovforslaget herhjemme handler mest om at flytte rundt på nogle opgaver i affaldssektoren, uden at det skulle give mindre og bedre affald,” siger Henrik Friis.

Nana Winkler
Specialkonsulent