Ros til ny CØ-rapport

Der er opbakning fra den kommunale affaldssektor til ny rapport, der tegner kritisk billede af Danmarks formåen indenfor cirkulær økonomi. Byggeriets høje forbrug af virgine materialer får særskilt fokus, og det er tiltrængt, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Gips og sortering af byggeaffald på genbrugsplads

I byggesektoren er materialeforbruget enormt, klimabelastningen kolossal og sektorens evne til at anvende brugte materialer igen alt for lille. Det påvirker Danmarks cirkulære økonomi, viser rapport. Foto: Dansk Affaldsforening.

Danmark halter bagefter i omstillingen til cirkulær økonomi. Det er den overordnede konklusion i en ny rapport – Circularity Gap Report – som en række danske aktører på området står bag, herunder DI, DTU, IDA m.fl.

Rapporten falder på et tørt sted, mener Brancheforeningen Cirkulær, som roser initiativet for at sætte fokus på flere elementer i omstillingen til cirkulær økonomi end blot affaldssortering- og håndtering.

”Initiativet sætter vigtigt fokus på, at omstillingen til cirkulær økonomi ikke er gjort ved at sortere affald, men at hele værdikæden skal med, hvis Danmark skal gøre sig forhåbningerne om at blive et foregangsland for cirkulær økonomi,” siger direktør Jens Bomann Christensen.

Resultaterne i rapporten blev præsenteret på en konference tirsdag, hvor miljøminister Magnus Heunicke deltog. Han lovede at tage affære, blandt andet med bindende og kvantitative mål for at nedbringe affaldsmængderne. Det støtter Dansk Affaldsforening.

“Det vil have stor effekt, hvis staten sætter et konkret mål for at reducere affaldsmængderne, som alle led i den cirkulære økonomi kan arbejde efter,” mener Jens Bomann Christensen.

Her bør især byggesektoren være i søgelyset, ligesom den er det i circular gap-rapporten. Her er materialeforbruget enormt, klimabelastningen kolossal og sektorens evne til at anvende brugte materialer igen alt for lille.

”Langt det meste af byggesektorens affald bliver knust og ender som f.eks. vejfyld. I affaldsterminologi kalder vi det anden endelig materialenyttigørelse, og som ordet antyder er det endestationen for mere end 3 mio. tons byggeaffald. Det kan man ikke ligefrem kalde cirkulært,” siger Jens Bomann Christensen.

Han anerkender, at udfordringerne ved at få mere genbrug og højkvalitets genanvendelse ind i byggesektoren er mange. Brugte byggematerialer er ofte dyrere, kvaliteten usikker og udbuddet svingende. Mange virksomheder arbejder med at løse disse udfordringer, men endnu kun i udviklingsprojekter – noget, Brancheforeningen Cirkulær, DI Byggeri, STARK, Kingo, Næste m.fl. satte fokus på til Folkemødet på Bornholm.

”Cirkulær økonomi har stort fokus i byggesektoren – det er en god begyndelse. Men endnu er det i for lille skala, og rettet mod enkeltfraktioner som træ og mursten. Derfor skal flere professionelle aktører på banen, og lovgivning og krav skal i højere grad understøtte genbrug, renovering og selektiv nedrivning. Og så er det helt afgørende at vi knækker koden for, hvordan beton kan genbruges og genanvendes i høj kvalitet,” siger Jens Bomann Christensen.

En vigtig barriere er for nylig fjernet fra bygningsreglementet, så genbrugte materialer i nybyggeri tæller som CO2-neutral fremfor at være sidestillet med klimabelastningen fra nye materialer, når klimabelastningen fra byggeriet skal dokumenteres.

”Det er positivt, og afspejler det helt åbenlyse i, at klimagevinsten er større ved at bevare kvalitet og funktion i eksempelvis en funktionsdygtig brugt tagsten fremfor at nedknuse den. Det skal vi have mere af,” siger Jens Bomann Christensen.