Affaldsdage 2019 - Dimser og grej

Affaldsdage 2019 - Dimser & Grej - kan teknologien hjælpe os til mere genanvendelse?

Konference
-

Så er vi gået igang med at lægge program for Affaldsdage 2019, og du kan allerede nu tilmelde dig. Gør du det inden 30. august får du det lidt billigere. Vi sætter i år fokus på teknologier og de muligheder de giver - eller ikke giver.

Dimser & Grej – kan teknologien hjælpe os til mere genanvendelse

Vi skal stadig hjælpe til med at genanvende mere af borgernes affald, og den opgave er vi selvfølgelig klar til at tage fat på. På årets affaldsdage vil vi se på hvordan, og om, teknologien i bred forstand kan hjælpe os. Her tænker vi ikke alene på teknologi i form af fx ruteoptimeringsværktøjer og sorteringsrobotter, men også i form af fx nudging, dialog og samarbejde.

Torsdag den 7. november

Vi starter dagen med at se på hvilke teknologiske muligheder der mere generelt kan ses i horisonten, og hvad der måske allerede er i gang. Peter Hesseldahl har arbejdet med dette område i mange år, og vil på inspirerende vis fortælle os, hvad der (kan) vente ude i fremtiden et sted.

Vi skal snart have en ny national affaldsplan, hvor der vil blive stillet krav til kommunerne om at øge genanvendelse. Miljøstyrelsen vil komme forbi og fortælle om hvilke muligheder de ser for at genanvendelsen kan øges, herunder hvilke teknologier de forventer kommunerne kan tage i brug.

Efter de mere generelle betragtninger tager vi fat på nogle helt konkrete teknologier, der – måske måske-ikke – kan hjælpe jer i dagligdagen.

Eventgames udvikler spil til fx biografen, der sætter fokus på affaldssortering i dagligdagen, og flere af foreningens medlemmer kender dem allerede. http://www.eventgames.dk/.

Gain & Co rådgiver uvildigt om robotteknologi. De rådgiver om udbud og køb af robotteknologi, og har viden om hvilke teknologier der kan hvad i forhold til affaldssortering. https://gainco.dk/.

Social Action arbejder med adfærdsændrende interventioner, der skal etablere nye gode vaner hos borgerne. Kan det også hjælpe os, når sorteringen skal blive bedre? https://www.socialaction.dk/.

Vi er godt i gang med at finde oplægsholdere, der kan fortælle om andre dimser, og ser fx på innovation i den offentlige sektor, brætspil om adfærd, sorteringsteknologier og teknologier til at måle fyldhøjden i skraldespande. Har du nogle gode ideer, så kontakt Niels Remtoft.

Vis jeres favoritdims til kollegaerne

Hvis du har en dims/grej, som dit selskab eller kommune er særligt glad for så kontakt Niels Remtoft, da vi planlægger at slutte torsdagen af med en ”udstilling”, hvor I kan vise jeres favoritdims til kollegaerne.

Fredag den 8. november

Denne dag er tilegnet særlige temaer, hvor I hver især har mulighed for at høre om to. Foreløbigt har vi tre i støbeskeen, der handler om henholdsvis arbejdsmiljø, dimser&grej på genbrugspladsen samt affald i Urbanplanen.

Har du et særligt tema du gerne vil have sat på programmet, så kontakt Niels Remtoft og vi ser hvad vi kan gøre.

Det endelige program for Affaldsdage 2019 falder på plads i første halvdel af september.

Indtil 30. august er prisen 6.450 kr.
Herefter er prisen 7.450 kr.

Priser er ekskl. moms. Tilmeldinger er bindende efter den 1. oktober 2019.

Kun for medlemmer

Affaldsdage 2019 er kun for medlemmer af Brancheforeningen Cirkulær